SAMORZĄDNOŚĆ / GOSPODARKA / INTEGRACJA EUROPEJSKA

ISSN 2082-3673

 

Europrojekty.pl  /  Numer  120  / Sięgnąć po wszystko, co jest do zdobycia w UE

 

Polskie firmy w Unii Europejskiej: MPK S.A. w Krakowie

 
Sięgnąć po wszystko,
co jest do zdobycia w UE

 

Z dr Rafałem Świerczyńskim,
Prezesem Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie – rozmawia Jacek Broszkiewicz


– Krakowskie MPK to wielka firma, która z powodzeniem zaspokajając jedną z podstawowych potrzeb mieszkańców prawie 800-tysięcznego miasta i gmin ościennych, ale także wielkich rzesz gości i turystów. Inwestuje jednocześnie ogromne, miliardowe środki w nowy tabor. Nasuwa się jedno pytanie: Jak to się robi i dzięki czemu jest to możliwe?

 

– Cały czas naszym najważniejszym celem jest zapewnienie bezpiecznego i komfortowego transport dla wszystkich naszych pasażerów. A więc mieszkańców, ale także kilkunastu milionów turystów, którzy każdego roku przyjeżdżają zobaczyć Kraków. Aby to zadanie spełniać jak najlepiej musimy inwestować w nowoczesny tabor. I to właśnie staramy się robić, wykorzystując wszystkie możliwe źródła finansowania, począwszy od unijny funduszy, a kończąc na instrumencie leasingu finansowego.

 

Elektryczne autobusy w Krakowie to strategiczny kierunek MPK

 

– Ilustracją tezy zawartej w pierwszym pytaniu mogą być następujące fakty: 22 lutego podpisał Pan umowę na dostawę 30 autobusów marki Mercedes, a 2 marca na 10 marki Autosan i kolejnych 56 pojazdów Mercedes-Benz Citaro – w obu wypadkach z silnikami Euro 6. W jakim stopniu możliwość dokonywania obecnie i w przeszłości tak dużych zakupów wiąże się z potencjałem finansowym firmy, a w jakim ze skutecznym sięganiem po środki UE, składające się na Małopolski Regionalny Program Operacyjny lub z innych źródeł?

 

– Wybrał Pan bardzo dobre przykłady. Pokazują one bowiem dwie drogi finasowania zakupu autobusów. W przypadku pierwszej umowy na 30 autobusów, to ich zakup został zrealizowany w ramach leasingu finansowego. W drugim przypadku zakup pojazdów jest sfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że tylko w okresie dwóch lat 2017-2018 dzięki funduszom unijnym do Krakowa trafiło lub trafi za kilka miesięcy prawie 200 nowych autobusów, w tym 20 elektrycznych i 24 hybrydowe. Oczywiście trzeba pamiętać, że korzystanie ze środków UE wymaga posiadania wkładu własnego, a więc wymaga od przewoźnika posiadania odpowiednich możliwości finansowych.

 

– Spółka, którą Pan kieruje zapoczątkowała również wprowadzanie do swojego taboru pojazdów korzystających z energii słonecznej. Jakie będą więc realne trendy i kierunki rozwoju przedsiębiorstwa w kontekście struktury jego potencjału, taboru? Jak ocenia Pan szanse szerokiego upowszechnienia elektromobilności nie tylko w transporcie publicznym, a i ale w odniesieniu do niezwykle ambitnych planów rządu w dziedzinie motoryzacji?

 

– Panele fotowoltaicznie na dachach naszych autobusów pojawiły się już w 2015 roku. Zaczęliśmy je wtedy testować na dwóch autobusach. W tym roku takie panele pojawiły się na kolejnych sześciu pojazdach. Zdecydowaliśmy się na to ponieważ tego typu rozwiązanie pozwala na zmniejszenie zużycia oleju napędowego, a tym samym na zmniejszenie ilości zanieczyszczeń wytwarzanych przez autobusy. Dzięki energii słonecznej zasilane są wewnętrzne urządzenia, takie jak kasowniki, automaty czy tablice elektroniczne.

Odnosząc się do pytania o elektromobilność, to przypomnę, że właśnie Kraków był pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowanie postawiło na elektryczne autobusy. W 2014 roku bezemisyjne pojazdy zaczęły kursować na regularnej linii nr 154. Dzisiaj tych autobusów jest już 26. Trzeba też dodać, że w 2017 roku władze miasta Krakowa i MPK SA podpisały porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, które zakłada możliwość zamówienia do 161 pojazdów elektrycznych. Jeżeli te plany udałoby się zrealizować w 100 proc. to za kilka lat co trzeci autobus w Krakowie będzie bezemisyjny.

 

– Rok temu rząd pozytywnie zaopiniował wniosek władz Krakowa o dofinansowanie tak zwanego studium wykonalności dla metra w stolicy Małopolski. Jak się Pan zapatruje na szanse powodzenia tego projektu, także w kontekście istniejącej i modernizowanej sieci tramwajowej, nie mówiąc już o trwającej i w tej sferze ofensywie inwestycyjnej MPK jeśli idzie o tabor?

 

– Kwestia budowy metra w Krakowie będzie przedmiotem studium, które ma wkrótce zostać przygotowane. Oczywiście niezależnie od tego sieć tramwajowa jest cały czas rozwijana. Wkrótce powstanie linia z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. W planach jest budowa linii do Mistrzejowic, Bronowic Wielkich i na Azory.

 

– Wszystkie powyższe wątki w dużym stopniu wiążą się z problemem, którego Kraków powoli staje się synonimem. Chodzi o walkę ze smogiem. Czy proekologicznym inwestycjom towarzyszą działania mające na celu prawidłowe rozpoznanie sytuacji w tej dziedzinie? Czy na przykład rozważane jest korzystanie z usług tak wyspecjalizowanych jednostek jak Główny Instytut Górnictwa, który oferuje samorządom profesjonalne Eko Patrole monitorujące stan powietrza? Czy działania na rzecz ochrony powietrza są w Krakowie, ale i w kraju wystarczająco kompleksowe i skoordynowane, by gwarantować ich skuteczność?

 

– Miasto podejmuje bardzo dużo działań na rzecz czystego powietrza. Należy do nich m.in. dofinasowanie do wymiany pieców węglowych na gazowe, na które mogą liczyć mieszkańcy. Oczywiście w te działania miasta włączyło się również MPK SA. To przede wszystkim właśnie aspekty środowiskowe skłoniły nas do poszukania dodatkowych źródeł finansowania zakupu nowych ekologicznych autobusów. Dzięki temu o dwa lata udało nam się przyspieszyć realizację naszego planu wymiany taboru. Jeszcze w tym roku jesienią ulicami Krakowa będą kursować wyłącznie autobusy wyposażone w silniki spełniające normę co najmniej Euro 5. Wycofamy wszystkie pojazdy z silnikami Euro 2, Euro 3 i Euro 4. Kraków będzie pierwszą w Polsce dużą aglomeracją, gdzie uda się to zrealizować.

 

Panele słoneczne na dachach krakowskich autobusów

 

– Czy, a jeśli tak, to w jaki sposób krakowskie MPK przygotowuje się do sytuacji, w której strumień unijnych dotacji, zaspokajający większość obecnych przedsięwzięć inwestycyjnych będzie wysychał w kolejnych perspektywach finansowych UE?

 

– My już teraz do takiej sytuacji się przygotowujemy. Staramy się bowiem w tej perspektywie finansowej maksymalnie wykorzystać wszystkie możliwość zdobycia środków unijnych. Zamierzamy także mieć przygotowane projekty inwestycyjne pod koniec obecnej perspektywy, gdy prawdopodobnie będzie można aplikować o fundusze, których nie wykorzystały inne podmioty.

 

– Dziękuję za rozmowę.

 

Skontaktuj się z nami:

Napisz do nas:

Europrojekty.pl Sp. z o.o.

Al. Korfantego 32/44
40-004 Katowice

NIP: 634-281-53-00

+48 509 179 016

Adres:

E-mail:

Telefon:

Jeśli masz do nas jakieś pytania, chciałbyś podjąć  z nami współpracę lub dowiedzieć się więcej na temat naszego pisma, zapraszamy do kontaktu za pomocą poniższego formularza bądź redakcyjnego adresu
e-mail:

redakcja@europrojekty-pl.pl

redakcja@europrojekty-pl.pl

Copyright © 2014  |  Europrojekty-pl  |  Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie artykułów z tej strony bez zgody redakcji lub autora zabronione  |  made by TATUTU

Wysyłanie...  |

Wystąpił błąd. Przepraszamy  |

Wiadomość wysłana  |