SAMORZĄDNOŚĆ / GOSPODARKA / INTEGRACJA EUROPEJSKA

ISSN 2082-3673

 

Europrojekty.pl  /  Numer  121-122  / Belferskie tik-i

 

Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój: ZETiL
Edukacyjny rozmach w Czechowicach-Dziedzicach


 
Belferskie tik-i




Dzisiejsza szkoła i system edukacji stoją przed dużymi wyzwaniami, wielu dyrektorów szkół i nauczycieli zadaje sobie pytanie: co zrobić, aby nauczanie uczynić bardziej atrakcyjnym zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Odpowiedź znaleziono w Zespole Szkół Technicznych i Licealnych w Czechowicach-Dziedzicach, gdzie 21 pracowników dydaktycznych (20 nauczycieli i 1 pedagog) od 15 listopada 2016 uczestniczy w projekcie „Więcej TIK, bardziej w Europie – przyszłość nauczycieli w nowoczesnej polskiej szkole” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) – Edukacja Szkolna.

 

ABY NIE BYĆ DINOZAUREM

– Większość naszych nauczycieli to osoby doświadczone, powyżej 40tki. Dla wielu z nich nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne to spore wyzwanie. Aby zatem dorównać poziomem do naszych uczniów, a nawet być trochę do przodu, wymyśliliśmy ten projekt, który pomoże nam poznać innowacyjne i nowoczesne narzędzia oraz stosować je w naszej pracy – mówi Grażyna Skęczek, koordynatorka projektu. Poprawa jakości pracy szkoły, poszerzenie wymiaru europejskiego placówki poprzez nawiązanie kontaktów z innymi szkołami europejskimi, rozwój u nauczycieli i uczniów kompetencji organizacyjnych, zarządzających i społecznych, rozwój umiejętności językowych i przełamanie stereotypów, a przede wszystkim podwyższenie umiejętności korzystania z narzędzi TIK przez pracowników – to główne cele trwającego 19 miesięcy projektu (kończy się 14.06.2018).

 

Florencja. Nauczyciele z certyfikatami; pierwsza z prawej – Grazyna Skęczek”.

 

KROK PO KROKU

Projekt rozpoczęto od rekrutacji uczestników. Zakwalifikowano 21 osób, które do wyjazdów musiały się solidnie przygotować. Przede wszystkim językowo – podczas kursu (dwie tury, po 20h każda): j. angielski dla nauczycieli nie będących anglistami oraz włoski i hiszpański dla anglistów). Uczestnicy brali również udział w 3 spotkaniach nt. kultury, sztuki, zwyczajów i historii Hiszpanii, Irlandii i Włoch, prowadzonych przez pracowników dydaktycznych Instytutu Języków Romańskich i Translatoryki oraz Instytutu Kultur i Literatur Anglojęzycznych Uniwersytetu Śląskiego, a także Centro Italiano di Cultura z Bielska-Białej. Ważne było też przygotowanie merytoryczne, czyli szkolenie z obsługi tablicy multimedialnej, prowadzone przez ZDZ CDUN w Katowicach.

Odbyło się 6 wyjazdów zagranicznych. Jednym z nich był kurs językowy General English w Dublinie w dniach 25–30.06.2017 (dla 10 nauczycieli nie będących anglistami). Cztery inne wyjazdy poświęcone były wyłącznie poznaniu narzędzi TIK: – „Innovative skills in ICT through collaborative and project-based teaching and learning”, 6 nauczycieli w Alcala de Henares w Hiszpanii (20-26.05.2017), – „ICT: Learning by Doing”, 8 nauczycieli w Sewilli w Hiszpanii (21-25. 08.2017), – „Visits to Schools and Institutions in Ireland”, 4 nauczycieli w Mallow w Irlandii (12-17.11.2017), – „Social Media in the classrom”, 10 osób we Florencji we Włoszech (5-10.02.2018). Ostatni wyjazd 4 nauczycieli na tzw. job shadowing, czyli obserwację pracy, miał miejsce 12-17.03.2018. – czechowiccy nauczyciele byli w partnerskiej szkole Instituto de Educacion Secundaria la Crueta w Onil w Hiszpanii. Uczestnicy poszczególnych wyjazdów sami je organizowali (podróż, noclegi, ubezpieczenie itd.), co pozwoliło im nabyć dodatkowe kompetencje związane z organizacją wycieczek czy innych wydarzeń i sprawdzić się w roli organizatora.

 

JAKIE NARZĘDZIA?

Poznane narzędzia są przez uczestników projektu stosowane w codziennej dydaktyce; prezentują je także, na szkolnych konferencjach, nauczycielom, którzy nie uczestniczyli w projekcie. Są to głównie narzędzia, które za darmo można pobrać z Internetu, lub korzystać online. Poznaliśmy np. narzędzia Google, bardzo przydatne do współpracy grupowej prowadzonej na odległość – Dysk Google, GMail, dokumenty Google, prezentacje Google. Kolejne narzędzie – formularze Google przydaje się do przeprowadzania ankiet. Ja, jako koordynator używałam go np. przy ewaluacji działań projektowych. Poznaliśmy też niektóre media społecznościowe, które można wykorzystywać w nauczaniu (Facebook, Twitter, Youtube, Instagram). Ważna była dla nas informacja, że da się na Facebooku założyć bezpieczną grupę, w której można pracować z uczniami nad danym tematem czy problemem dydaktycznym i nie wymaga to dodawania uczniów do swoich znajomych. Uczniowie nie widzą więc prywatnego profilu nauczyciela (i odwrotnie). Fajna sprawa! – dodaje Grażyna Skęczek. Nauczyciele poznali także narzędzia służące do organizowania pracy własnej: Evernote, kalendarz Google; narzędzia graficzne: Canva, Kizoa, Pic-Collage; programy do układania quizów i sprawdzianów: Quizizz, Kahoot; programy do tworzenia stron internetowych: WordPress, Witryny Google; a także Pinterest, gdzie na wirtualnych tablicach można układać „pinezki” z linkami do interesujących stron.

Nauczyciele przełamali swoje opory w używaniu tych narzędzi, coraz częściej z nich korzystają i okazały się one dla nich bardzo przydatne. Realizacja projektu i poznawanie narzędzi TIK zbiegły się w czasie z przekazaniem ZSTiL przez Starostwo Powiatowe w Bielsku – Białej sześciu tablic multimedialnych.

W Zespole Szkół Technicznych i Licealnych w Czechowicach-Dziedzicach do pracowni wkraczają tablice multimedialne; nauczyciele nie boją się korzystać z nowoczesnych technologii, szkoła staje się ośrodkiem edukacyjnym na miarę XXI wieku, a Grażyna Skęczek wraz z koleżankami i kolegami myślą już o kolejnych, równie innowacyjnych, projektach.

 

Krzysztof Kozik

 

 

Skontaktuj się z nami:

Napisz do nas:

Europrojekty.pl Sp. z o.o.

Al. Korfantego 32/44
40-004 Katowice

NIP: 634-281-53-00

+48 509 179 016

Adres:

E-mail:

Telefon:

Jeśli masz do nas jakieś pytania, chciałbyś podjąć  z nami współpracę lub dowiedzieć się więcej na temat naszego pisma, zapraszamy do kontaktu za pomocą poniższego formularza bądź redakcyjnego adresu
e-mail:

redakcja@europrojekty-pl.pl

redakcja@europrojekty-pl.pl

Copyright © 2014  |  Europrojekty-pl  |  Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie artykułów z tej strony bez zgody redakcji lub autora zabronione  |  made by TATUTU

Wysyłanie...  |

Wystąpił błąd. Przepraszamy  |

Wiadomość wysłana  |