SAMORZĄDNOŚĆ / GOSPODARKA / INTEGRACJA EUROPEJSKA

ISSN 2082-3673

 

Europrojekty.pl  /  Numer  121-122  / Doceniamy rolę promocji Euroregionu

 

Polskie euroregiony w UE: Euroregion Glacensis


 
Doceniamy rolę promocji Euroregionu







Od lipca 2017 roku w ramach Programu Interreg V-A Republika Czeska – Polska Euroregion Glacensis realizuje projekt pn. „Promocja współpracy w Euroregionie Glacensis“ Partnerem Wiodącym jest polska część Euroregionu Glacensis. Głównym celem projektu jest zwiększenie intensywności współpracy instytucji i społeczności w regionie przygranicznym. Cel zostanie osiągnięty poprzez realizację działań ukierunkowanych na wielopłaszczyznową współpracę, dzięki którym będzie promowana współpraca transgraniczna oraz wspólny obszar. Działania, które przyczynią się do osiągniecia celu to wspólna kampania informacyjna po obu stronach granicy oraz organizacja konferencji. Poprzez prowadzone działania nastąpi zwiększenie świadomości społeczeństwa po obu stronach granicy, zostanie podniesiony poziom wzajemnego poznania, zrozumienia i zaufania między społecznościami lokalnymi. Ponadto realizowane działania doprowadzą do zwiększenia intensywności istniejącej już współpracy pomiędzy partnerami oraz pozwolą na nawiązanie nowych partnerstw.

 

Od 2017 roku prowadzona jest promocja produktów regionalnych. W głosowaniu na stronach internetowych partnerów projektu ze zgłoszonych 50 produktów regionalnych z terenu Euroregionu Glacensis dokonano wyboru 24 najpopularniejszych. Produkty regionalne są promowane na stronach internetowych www.euroregion-glacensis.pl, www.euro-glacensis.cz oraz w kalendarzu wydanym na 2018 rok i na roll upach.

W 2018 rozpoczęliśmy promocję atrakcji turystycznych o znaczeniu transgranicznym. Poprzez głosowanie w formie ankiet na stronach internetowych obu partnerów zostało wybranych 12 atrakcji turystycznych po każdej stronie granicy, które zostaną umieszczone w kalendarzu na 2019 rok. Wybrane atrakcje będą promowane również w radio.

Z wynikami głosowania można zapoznać się na stronie internetowej euroregionu www.euroregion-glacensis.ng.pl.

Atrakcje turystyczne i produkty regionalne, które cieszyły się największą popularnością wśród głosujących:

Atrakcje turystyczne PL:

I miejsce – Gmina Pieszyce, Wieża Widokowa na Wielkiej Sowie

II miejsce – Gmina Stoszowice, Twierdza Srebrna Góra

III miejsce – Gmina bielawa – Jezioro Bielawskie

Atrakcje turystyczne CZ:

I miejsce – Miasto Broumov, Klasztor Benedyktynów

II miejsce – Gmina Kuks, Hospital Kuks

III miejsce – Miasto Staré Město, Králický Sněžník (Śnieżnik)

Produkty regionalne PL:

I miejsce – Gmina Stronie Śląskie, Szkło krysztalowe

II miejsce – Gmina Strzelin, Ceramika

III miejsce - Gmina Głuszyca, Smażony pstrąg

Produkty regionalne CZ:

I miejsce – Region Karkonosze, Černý Důl, Drewniane domy i budynki o konstrukcji zrębowej (wieńcowej),

II miejsce – Góry Orlickie, Jabłuszka z Synkova

III miejsce - Obec Deštné v Orlickich Górach, Chleb z Deštné

 

Na stronach internetowych partnerów prowadzony jest kalendarz imprez, który jest na bieżąco aktualizowany.

Przez cały okres realizacji projektu jest wydawany biuletyn Euroregionu Glacensis w języku polskim i czeskim, który jest kanałem informacji z zakresu współpracy transgranicznej na terenie Euroregionu Glacensis. Biuletyn jest bezpłatnie przekazywany wszystkim członkom stowarzyszeń, do informacji turystycznych, bibliotek, do ministerstw i innych instytucji zajmujących się współpracą transgraniczną. W trakcie realizacji projektu zostanie wydanych łącznie 10 numerów biuletynu. Elektroniczna wersja wszystkich dotychczas wydanych numerów biuletynu jest dostępna do pobrania na stronach internetowych stowarzyszeń www.euro-glacensis.cz , www.euroregion-glacensis.ng.pl.

W ramach projektu będzie popularyzowana współpraca transgraniczna, której celem jest większe rozpowszechnianie informacji nt. polsko-czeskiej współpracy transgranicznej, popularyzacja języka polskiego i czeskiego oraz poznanie kultury. Po obu stronach granicy będą odbywać się spotkania przedstawicieli partnerów z uczniami w szkołach podstawowych i w gimnazjach. Celem działania jest zainicjowanie rozpowszechniania podstawowej wiedzy i informacji nt. możliwości i efektów polsko-czeskiej współpracy transgranicznej wśród dorastającego pokolenia będącego jedną z ważnych grup docelowych na pograniczu. Stowarzyszenie odnotowuje w ostatnim czasie duże zainteresowanie uczniów szkół informacjami dotyczącymi tematyki polsko-czeskiej współpracy. Dorastające pokolenie, w przeciwieństwie do poprzednich lat, ogólnie bardziej interesuje się możliwościami zagranicznymi, polityką, możliwościami utrzymywania kontaktów z osobami w tej samej kategorii wiekowej z zagranicy, orientując się jednak przede wszystkim na kraje zachodnie i Unię Europejską jako całość, co związane jest także z uniwersalnym językiem komunikacji w postaci języka angielskiego.

Obecnie przygotowywana jest publikacja przedstawiająca efekty finansowe i ekonomiczne współpracy transgranicznej oraz przykłady dobrych praktyk polsko-czeskiej współpracy transgranicznej. Będzie ona dystrybuowana podczas konferencji we wrześniu 2018 roku. Będą na niej podsumowane wyniki programów wspierających współpracę transgraniczną za cały czas istnienia Euroregionu Glacensis. Podczas konferencji zostaną zaprezentowane przykłady dobrej praktyki we współpracy transgranicznej oraz perspektywa polsko-czeskiej współpracy po 2020 roku.

W 2019 roku zostanie wydane wydawnictwo przedstawiające Euroregion Glacensis i mapa atrakcji turystycznych.

 

Bernadeta Tambor
Dyrektor Biura SGPEG
Sekretarz Euroregionu Glacensis

 

Skontaktuj się z nami:

Napisz do nas:

Europrojekty.pl Sp. z o.o.

Al. Korfantego 32/44
40-004 Katowice

NIP: 634-281-53-00

+48 509 179 016

Adres:

E-mail:

Telefon:

Jeśli masz do nas jakieś pytania, chciałbyś podjąć  z nami współpracę lub dowiedzieć się więcej na temat naszego pisma, zapraszamy do kontaktu za pomocą poniższego formularza bądź redakcyjnego adresu
e-mail:

redakcja@europrojekty-pl.pl

redakcja@europrojekty-pl.pl

Copyright © 2014  |  Europrojekty-pl  |  Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie artykułów z tej strony bez zgody redakcji lub autora zabronione  |  made by TATUTU

Wysyłanie...  |

Wystąpił błąd. Przepraszamy  |

Wiadomość wysłana  |