SAMORZĄDNOŚĆ / GOSPODARKA / INTEGRACJA EUROPEJSKA

ISSN 2082-3673

 

Europrojekty.pl  /  Numer  121-122  / Nie bały sie głębokiej wody

 

Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój: ZETiL
Edukacyjny rozmach w Czechowicach-Dziedzicach


 
Nie bały sie głębokiej wody




– Nasza koleżanka Grażyna Skęczek, przed projektem, który prowadzi teraz („Więcej TIK, bardziej w Europie – przyszłość nauczycieli w nowoczesnej polskiej szkole”, o projekcie tym piszemy na sąsiedniej stronie – przyp. red) przez 2 lata prowadziła w naszej szkole projekt dla nauczycieli; byłyśmy jego uczestniczkami. Jednym z jego założeń było to, aby zmotywować nauczycieli, by zajęli się projektami europejskimi. Uznałyśmy, że byłoby fajnie, gdyby udało się zrobić coś takiego dla naszych uczniów – mówią panie Marzena Białek i Barbara Adamaszek nauczycielki w Zespole Szkół Technicznych i Licealnych w Czechowicach-Dziedzicach, których projekt Efficient Travels – Efektywne Podróże – Tworzenie Europejskich Ścieżek Kariery realizowany w ramach EFS PO WER, w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkól zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” otrzymał dofinansowanie w wysokości 145 424 € (615 957,87 PLN).

 

POSZŁY NA CAŁOŚĆ

– Dodatkową inspiracją byli dla nas także uczniowie, którzy mówili nam, że w innych szkołach coś się dzieje, że oni też chcieliby wyjechać, chcą żeby ktoś się tym zajął; zaproponowali abyśmy to my się tym zajęły. Oprócz tego pani Barbara Adamaszek i ja bardzo chętnie organizujemy różnego rodzaju wycieczki przedmiotowe – kontynuuje anglistka Marzena Białek. – W 2015 zabrałam uczniów na tygodniowy wyjazd Euroweek – Szkoła Liderów, gdzie wszystkie zajęcia, prowadzone przez wolontariuszy z całego świata, odbywały się wyłącznie w j. angielskim. To też było dodatkową motywacją, aby zająć się tym projektem dla uczniów – dodaje.

Założenia projektu: podniesienie kompetencji zawodowych, poznanie innowacyjnych rozwiązań stosowanych w różnych sektorach gospodarki Irlandii i Wlk.Brytanii, nabycie nowych kompetencji zawodowych, czegoś czego nie ma w Polsce, a co przyczyni się do wzrostu konkurencyjności na naszym rynku pracy i umożliwi w przyszłości szybsze znalezienie wymarzonej pracy. – Rzuciłyśmy się na głęboką wodę; uznałyśmy, że zrobimy projekt dla 4 (z 8) reprezentowanych w naszej szkole zawodów – 18 osobowych grup uczniów. Poszłyśmy na całość. Przyznaję szczerze – miałyśmy sporo roboty, bo wszystkie dokumenty musiałyśmy powielać czterokrotnie, dla każdego z zawodów osobno. Było warto – przyznaje z satysfakcją Barbara Adamaszek, nauczycielka przedmiotów zawodowych.

 

Klaudia Szatanik i Przemek Wójtowicz z prawej w kuchni Moor Golf Club w Londynie

 

Przygotowanie uczniów do wyjazdu obejmowało zagadnienia językowe (20 godzin), kulturowe (6 godzin z native speakerem) i psychologiczne (3 spotkania z psychologiem nt. trudnych i stresujących sytuacji z jakimi mogą spotkać się w trakcie pobytu za granicą). Dla wielu uczniów był to pierwszy w życiu wyjazd za granicę. W sumie było to 72 uczniów w czterech różnych grupach: hotelarz, technik żywienia i usług gastronomicznych, informatyk, logistyk. Długo szukały właściwych partnerów, aż wreszcie znalazły w Irlandii (Your International Training) i Wlk. Brytanii (ADC College).

 

EFEKTY

Udało się udowodnić uczniom, że warto wyjechać, aby nabywać nowe kompetencje; uczniowie pracowali w międzynarodowym gronie i nauczyli się nie tylko pracy w zespole, ale także tolerancji i szacunku dla różnorodności; pozbyli się obaw co do własnych możliwości, nauczyli się nowych rzeczy i poznali słownictwo branżowe oraz pozbyli się uprzedzeń i ksenofobii.

Uczniowie najbardziej chwalili sobie atmosferę w pracy, to że ludzie byli pomocni, a rodziny u których mieszkali (Host Families) bardzo przyjazne i ciepłe. W ankietach najczęściej podkreślali dobrą atmosferę (nie tylko w pracy); czuli się tam ważni, potrzebni i doceniani. Wielu z nich mówiło, że była to ich najlepsza praca w życiu. Czasami dojazd do pracy zajmował im 2 godziny i musieli sami poruszać się środkami lokomocji – metrem, autobusami pomiędzy strefami w Londynie; w Irlandii rodziny dowoziły uczniów do miejsca odbywania praktyki. W sobotę i niedzielę jeździli na wycieczki. W Irlandii zwiedzili: The Killarney National Park, Ardmore Cliffs, Cork, a w Londynie: The Museum of Natural Science, Victoria & Albert Museum, Museum Madame Tussaud, Green Park, Tower Bridge, London Eye.

Oddajmy głos tym, dla których był przeznaczony ten projekt – uczniom. – Miałam, wraz z przyjaciółką Dominiką, praktyki w Hotelu55 w Londynie. Te 2 tygodnie to był świetny czas, żeby podszkolić język i umiejętności zawodowe. Na początku bałyśmy się, że nie poradzimy sobie z porozumiewaniem się i poruszaniem po Londynie, ale dzięki mentorom i naszym nauczycielkom dałyśmy radę. Jesteśmy bardzo zadowolone i z praktyk i zdobytego doświadczenia – powiedziała Julia. Inny z uczestników, Przemek, tak opisuje swoje wrażenia: – Pracowałem w Moor Park Golf Club jako kucharz i mogę powiedzieć, że to była praca marzeń; samo miejsce było przepiękne. Nasz szef Magnus był przemiły i dawał nam świetne rady dotyczące przyprawiania i używania ziół. Robiłem dania, o których wcześniej nie miałem pojęcia – naleśniki pieczone w piekarniku (wcześniej nie wiedziałem, że to możliwe). Wszyscy nas tam mile traktowali, a na koniec praktyk dostaliśmy od naszych opiekunów termometry kuchenne. Mimo, iż z domu w którym mieszkałem, miałem do pracy godzinę drogi, to zawsze chętnie tam jechałem, bo każdego dnia robiliśmy coś nowego i atmosfera była super. Bardzo dobrze wspominam ten staż i dużo się w jego trakcie nauczyłem. Podobne opinie o środowisku pracy i atmosferze panującej na praktykach wyrażali przedstawiciele grupy informatycznej (dwóch uczniów pracowało w strefie marzeń – w The City) i logistycznej. Obie nauczycielki chwalą także zachowanie młodzieży, która nie sprawiała żadnych kłopotów wychowawczych i myślą o kolejnym projekcie, bo ten niebawem (30.05) się kończy. Jeden z uczniów, maturzysta Kuba, dzięki referencjom z praktyki w Londynie już wie, że dostał pracę w wymarzonym zawodzie informatyka!

 

Krzysztof Kozik

 

 

Skontaktuj się z nami:

Napisz do nas:

Europrojekty.pl Sp. z o.o.

Al. Korfantego 32/44
40-004 Katowice

NIP: 634-281-53-00

+48 509 179 016

Adres:

E-mail:

Telefon:

Jeśli masz do nas jakieś pytania, chciałbyś podjąć  z nami współpracę lub dowiedzieć się więcej na temat naszego pisma, zapraszamy do kontaktu za pomocą poniższego formularza bądź redakcyjnego adresu
e-mail:

redakcja@europrojekty-pl.pl

redakcja@europrojekty-pl.pl

Copyright © 2014  |  Europrojekty-pl  |  Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie artykułów z tej strony bez zgody redakcji lub autora zabronione  |  made by TATUTU

Wysyłanie...  |

Wystąpił błąd. Przepraszamy  |

Wiadomość wysłana  |