SAMORZĄDNOŚĆ / GOSPODARKA / INTEGRACJA EUROPEJSKA

ISSN 2082-3673

 

Europrojekty.pl  /  Numer  125  / Kraków pionierem elektromobilości

 

Polskie samorządy w UE: Kraków


 
Kraków pionierem elektromobilości

 






Mieszkańcy Krakowa mają obecnie do dyspozycji już 26 autobusów napędzanych energią elektryczną. A to nie koniec zakupów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie, które już na początku 2019 roku chce złożyć wniosek o dofinansowanie zakupu ze środków UE kolejnych kilkudziesięciu elektryków.

To jednak właśnie Kraków 29 kwietnia 2014 roku, jako pierwsze miasto w Polsce, uruchomił regularną linię obsługiwaną autobusami elektrycznymi. Autobusy woziły pasażerów na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Decyzja o uruchomieniu w Krakowie linii autobusowej obsługiwanej przez autobusy elektryczne wynikała przede wszystkim z troski o środowisko i czyste powietrze. Wyposażone w elektryczny napęd pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń, a jednocześnie zapewniają wysoki komfort przejazdu.

 

AUTOBUSY ŁADOWANE PRZEZ PANTOGRAF

Niecały miesiąc po uruchomieniu pierwszej w Polsce regularnej linii autobusowej obsługiwanej przez autobusy elektryczne, przy ul. Pawiej powstała specjalna stacja ładowania baterii autobusów elektrycznych. Ładowanie odbywa się tam od tej pory cały czas przy użyciu pantografu, zamontowanego na dachu autobusów. Po jego podniesieniu baterie ładowane są energią pobieraną z sieci trakcyjnej.

Ten sposób uzupełnienia baterii sprawia, że autobusy elektryczne mogą być doładowywane między jednym kursem a drugim i nie muszą zjeżdżać do zajezdni. Ładowanie baterii autobusów elektrycznych z sieci trakcyjnej jest bardzo efektywne – do podładowania wystarcza zaledwie kilkanaście minut. To pierwsze tego rodzaju rozwiązanie w ładowaniu autobusów elektrycznych zastosowane w Polsce. Ponieważ liczba autobusów elektrycznych w Krakowie systematycznie się zwiększa – nasz lokalny przewoźnik, a pamiętajmy, że to spółka samorządu lokalnego, wybudował już sześć stacji do ładowania przez pantograf. Trwa budowa ostatniej w Nowym Bieżanowie.

 

20 NOWYCH AUTOBUSÓW ELEKTRYCZNYCH W RAMACH PROJEKTU UE

W 2017 roku do MPK SA dotarło 20 autobusów elektrycznych - 17 autobusów 12-metrowych i 3 autobusy przegubowe o długości 18 metrów. Pojazdy, którymi podróżują mieszkańcy Krakowa zostały przez ekspertów uznane za najlepsze autobusy elektryczne. Solaris Urbino 12 electric zdobył tytuł najlepszego autobusu miejskiego roku 2017 w konkursie „Bus of the Year” (to organizowany od 1989 roku konkurs na najlepszy autobus miejski, którego organizatorem jest ACE - Association of Commercial Vehicle Editors, Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych).

 

Wszystkie zamówione przez MPK SA pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, w którym za bilet będzie można zapłacić monetami i kartą płatniczą, monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Baterie autobusów są ładowane przez zamontowany na dachu pantograf, a podczas przebywania w zajezdni przez wtyczkę. Warto przypomnieć, że zamówienie 20 autobusów elektrycznych było częścią dużego projektu realizowanego przez MPK SA w Krakowie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

 


KRAKÓW W PROGRAMIE E-BUS

W czerwcu 2017 roku zostało podpisane porozumienie samorządowych władz miasta i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie wspólnej realizacji programu transportu bezemisyjnego. Przedmiotem porozumienia jest współpraca przy opracowaniu, przetestowaniu, wdrożeniu i sprzedaży nowych, innowacyjnych rozwiązań w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego.

Porozumienie daje MPK SA możliwość zakupu do 161 nowych autobusów elektrycznych, w tym do 100 autobusów przegubowych. Dokument zakłada, że na zamówienie tych pojazdów otrzymamy dofinansowanie na poziomie co najmniej 60 proc. Bardzo ważnym elementem tego projektu jest możliwość przetestowania 11 pojazdów. MPK SA przygotowuje się także do zakupu autobusów elektrycznych w ramach projektu unijnego. Jeżeli uda się zdobyć fundusze w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, to mieszkańcy Krakowa zyskają kolejne kilkadziesiąt bezemisyjnych pojazdów.

 

Z BATERIAMI SŁONECZNYMI NA DACHACH

Na dachach siedmiu autobusów przegubowych krakowskiego przewoźnika został zamontowany system technologii fotowoltaicznej, który przetwarza promieniowanie słoneczne bezpośrednio na energię elektryczną. Testy tego rozwiązania MPK SA w Krakowie rozpoczęło w 2015 roku. System technologii fotowoltaicznej służy do wspomagania zasilania instalacji pokładowej autobusu (24 V), która dostarcza energię m.in. do automatów biletowych, kasowników, tablic elektronicznych oraz oświetlenia. Jest zasilany elastycznymi modułami fotowoltaicznymi. Zastosowano w nich innowacyjną technologię produkcji bez użycia szkła, dzięki czemu mają one wymaganą elastyczność i nadają się do zamontowania na dachu autobusu. Panele są w pełni odporne na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych. Wszystkie materiały użyte do budowy urządzenia spełniają stosowne wymagania dotyczące niepalności, bezpieczeństwa użytkowania i ekologii. Zastosowane zaawansowane rozwiązania techniczne sprawiają, że system funkcjonuje bez żadnego hałasu i cechuje się wysoką odpornością na przeciążenia. Warto podkreślić, że system pozwala pokryć znaczne zapotrzebowanie autobusu na energię elektryczną, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.

 

EKOLOGICZNY TABOR AUTOBUSOWY W 2018 ROKU

Wrastająca liczba ekologicznych środków transportu ma bardzo duże znaczenie dla funkcjonowania miasta. Nic więc dziwnego, że w Krakowie staramy się zrobić wszystko, aby komunikacja miejska była coraz atrakcyjniejsza dla mieszkańców. Dlatego właśnie od kilku lat bardzo intensywnie wymieniamy nasz tabor autobusowy wykorzystując do tego wszystkie dostępne możliwości finansowania, czyli zakup w ramach projektu unijnego oraz leasing. Tylko w ciągu trzech ostatnich lat MPK SA kupiło 350 autobusów za prawie 0,5 mld zł. Z efektów tych działań krakowianie mogą korzystać już od października 2018 roku. Kraków jest bowiem miastem, w którym po ulicach kursują wyłącznie ekologiczne autobusy spełniające co najmniej europejską normę Euro5. W tej liczbie jest 60 autobusów elektrycznych i hybrydowych.

 

NOWE TRAMWAJE

W ciągu kilku najbliższych lat MPK S.A. planuje zainwestować również w wymianę taboru tramwajowego, tak aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi. Kraków chce przeznaczyć na ten cel ok. 1 mld zł.

Już w 2020 roku do Krakowa zostaną dostarczone pierwsze wagony w ramach kontraktu realizowanego przez konsorcjum firm Stadler Polska i Solaris Bus & Coach SA. W sumie będzie ich 35. MPK SA zamierza także skorzystać z opcji dostawy dodatkowych 15 tramwajów tego typu.

Chciałbym podkreślić, że obecnie trwa już dialog techniczny w sprawie zakupu 40 niskopodłogowych tramwajów z ewentualną opcją zamówienia dodatkowych 20 niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. Przetarg na ich dostawę został ogłoszony 3 miesiące temu (wrzesień 2018). Te niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum 7-mioro drzwi i umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osobom, z czego ponad 1/3 na miejscach siedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej. Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił już Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie kredytu na łączną sumę 376 mln zł (ok. EUR 87m) na inwestycje tramwajowe.

 

Jacek Majchrowski
Prezydent Krakowa

Skontaktuj się z nami:

Napisz do nas:

Europrojekty.pl Sp. z o.o.

Al. Korfantego 32/44
40-004 Katowice

NIP: 634-281-53-00

+48 509 179 016

Adres:

E-mail:

Telefon:

Jeśli masz do nas jakieś pytania, chciałbyś podjąć  z nami współpracę lub dowiedzieć się więcej na temat naszego pisma, zapraszamy do kontaktu za pomocą poniższego formularza bądź redakcyjnego adresu
e-mail:

redakcja@europrojekty-pl.pl

redakcja@europrojekty-pl.pl

Copyright © 2014  |  Europrojekty-pl  |  Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie artykułów z tej strony bez zgody redakcji lub autora zabronione  |  made by TATUTU

Wysyłanie...  |

Wystąpił błąd. Przepraszamy  |

Wiadomość wysłana  |